onsdag 2. april 2014

Bakstehuset på Ask

Askøy, min barndomsøy, har en liten perle av ett bakeri.
 
Bakstehuset på Ask har en diger drøm av en vedfyrt bakerovn i ett lite gult hus langs veien.
Det er ikke vanskelig å finne. Om du kjører fra Kleppestø mot Ask, kjører du forbi Ask kirke, opp bakken, og så ser du skiltet på høyre side.

Bakeriet er åpent hver onsdag og fredag fra 12.00.18.00.
Torsdag er det kafedag med enkel lunsj og kaker.
Hver siste helg i mnd er det også åpent.

Mariann Kvarme er en dyktig dame. En faglært baker som virkelig kan sine ting.
Her får du skikkelige varer, bakt med tid, kjærlighet og solid kompetanse.
En kokk som meg blir skikkelig glad for å se stolte fagfolk i arbeid.
Jeg beundrer en fagarbeider som holder liv i gammel baketradisjon.
Dette er ingen hobbybaker!

Det er travelt i det lille bakeriet.
Strilene kommer med kurvene sine og henter brød.
(ps, jeg elsker striler)( ups, jeg er vel en selv;))
Mange har lagt inn forhåndsbestilling og det er nok smart.
Jeg kjører villig vekk fra byn til Askøy for å kjøpe ett brød her.

Her bakes det med økologisk mel fra Holli mølle.
Ingen tilsettningstoffer, her vet du hva du spiser.
Walnøttbrød, Emmer, Sevjerudsbrød, Gulrotbrød, halvfint, halvgrovt, loff
og helt sikkert mye mye mer!

Jeg har kjøpt forskjellige brød hver gang jeg har vært innom, og jeg kan love at alt smaker like bra.
Mange snadder smørbrød blir laget av slike gode brød!

Her finner du Musliblanding som er tørket i bakerovnen,
Prøv den med honning og yoghurt,snadder!

Te og kaffe, økologisk mel og noen ganger konfekt i hyllene.
Ryktet sier at det lages knekkebrød her og!

Man kan ikke gå ut fra bakeriet uten å kjøpe med seg noen av disse til kaffen:)
Himmelske boller!

Damen deler villig vekk av side solide erfaringer med vedfyrt bakerovn.
Jeg som har studert en masse forskjellige ovner rundt omkring får gode tips og råd.
Det er helt klart mye god kunnskap her!
Mariann sin ovn er den mest praktiske jeg har sett.

Mariann og hennes gode hjelpere har gjort en enorm jobb får å få dette flotte resultatet.
Jeg vet hvor mye sand som må bæres og hvor tidkrevende hele prosjektet er!
Ovnen her har noen gode løsninger som jeg ønsker i min ovn en gang i fremtiden.
Det er fantastisk hvor mye man kan lære bare man dukker opp i rett bakeri:)

Ta turen til Ask og det lille gule bakstehuset.
Kjøp med deg masse gode brød hjem.
Ta en kaffe og en bolle i solveggen utenfor før du kjører hjem!
Fortell til alle på din vei hvor du har vært og besøk bakeriet ofte!
Jeg har bestillt en masse kaker her og gleder meg til å prøve det bakeren velger å lage.
O lykke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar