søndag 25. september 2011

Vianvang!

Vianvang har lenge vært en drøm for meg.
Dette stedet har stått på min ønskeliste over matsteder å besøke!
Endelig bød anledningen seg!
Forventnigene var skyhøye, og da er det lett for at det ikke helt innfrir...
www.vianvang.no
Vi var innlosjert på hyggelige Brimi Fjellstugu, og det er vel 4 km å spasere til Vianvang.
Fjellheimen viser seg fra sin vakkreste side med sol og strålende vær.
Når vi kommer opp siste bakken før Vianvang er det første som møter oss en smørblid Arne Brimi som tar hver og en av sine gjester  i hånden og hilser oss velkommen til sitt rike.
Kokker med store forventniger på tunet til Brimi.
Vi har ladet opp med en flott dag ute. En himmelsk lunsj ute på bål var en perfekt start på dagen.
Og for en plass! Små fine hus og en fantastisk utsikt!
Ute på tunet får vi servert Champagne. Verten forteller oss historen  om Vianvang og om veien frem til slik stedet er blitt i dag.Brimi utstråler en trygghet på alt han gjør som er helt fantastisk.
Man blir litt overveldet når man ser hvor vakkert alt er!
Det er vel verdt å bruke tid på tunet, for det er uendelig med detaljer og fantastiske byggverk som er reist her oppe!
Selve hovedhuset på Vianvang er stort! Det ser man på ingen måte fra utsiden. Det er bygget inn i naturen og forsvinner inn i landskapet.
Arne Brimi inviterer oss inn når alle har fått kikket seg litt rundt og trekt inn stemningen og omgivelsene.
Vi får beskjed om å bruke god tid, rusle rundt i huset og bli kjent med stedet!
I vindfanget er det på med tøffler alle mann. Det blir litt latter og leven når størrelser og par skal finnes frem.
For meg er det som å trå inn i et eventyr! Det er så flott!
En hyggelig dame ønsker velkommen og alle får et lite glass på vei inn i stuen.
Vi russler rundt og tar til oss stemningen. Hyggelige kokker byr på godbiter hvor vi enn snur oss!
En kalvebrissel som smelter på tungen og en viltpostei er en flott start!
Alle nyter roen og de gode smakene, selvsagt sammen med ett godt glass vin.
Santa Kristina skinke,kaviar, lammefilet...Vi har det bra!
Stemmnigen er fantastisk, og tøfflene er flotte!
Ser du hvor glad vi blir!
Innredningen er tradisjonel norsk hyttestil.Det er plass til mange gjester her, men fordi bygget har mange vinkler og snodige detaljer, virker det ikke stort.
Jeg liker trestokkene mellom vinduene!
Små lekre munnfuller!
Arne Brimi og kokkene hans anretter smakfulle småretter etterhvert som vi er klar for mer.
Alt er helt enkelt, noen få smaker i en liten skål. Råvaren kommer til sin rett og smaken briljerer for seg selv.
Det er så mange godbiter at jeg kan ikke få med alle på bildet! Gravet laks rullet i svart pepper, grillet lett på pannen.Smørmykt og delikat.
En lammefiltet med små poteter og paprikasaus. Det var titalls varianter, alt smakte himmelsk!
I denne vedfyrte ovnen koser maten vår seg! Mat laget i slike ovner smaker ekstra godt!
Kanskje det er noe med stemningen ovnen skaper?
Middagen er ikke begynnt enda!
En nydelig Burgunder på 6 liters flaske blir servert til forventningsfulle damer.
Første rett ut er en liten gryte med kongekrabbe. Kokken kommer rundt og heller i rykende varm hummersuppe. Fyldig, kremet og med masse smør.Kjempegodt!
Ut av ovnen kommer denne helstekte kveiten.
Brimi prater, smiler lurt, og fyller den med mer smør. Og mer smør;)
Vi får historien bak alt han gjør. Det er en mening og en plan, alt formiddles med en god trygghet som føles bra!
Kveiten blir til en fargerik blomst! Saftig, syrlig og delikat! Burgunderen kommer til heder og verdighet til denne retten! Dette er en av Vianvangs signatur retter, og det er lett å skjønne hvorfor!
Hovedretten er rosatekt kalveculott og posjert kalvefilet.
Culotten var mye mørere en jeg hadde forestillt meg.
Et fantastisk utvalg gode oster venter oss i osterommet.
Her er noe for enhver oste elsker! Guttene i kokkeklær vet selvsagt alt som trengs å vite om det de serverer.
Det er vanskelig å velge, så mye godt!
Kokkene gjør istand dessertene mens vi nyter gode oster. Jeg liker stativene dessertene står på!
Det er kjekt å se på arbeidet og de siste detaljene som blir gjort foran gjestene.
Skal det være en kjeks på en planke?
Alt er lekkert presentert,marinerte skogsbær i kobberkjeler.
Rykende varmt, kan du se hvor godt det smaker? Jeg kjenner lukten enda!
 Det er så lekkert, og så uendelig mye! Langt ifra alt er kommet med på bildene!
Det er ingen som må sitte lenge i ro under ett måltid på Vianvang.
En tur innom vinkjelleren blir det selvsagt tid til underveis.
Her ligger rekke på rekke med fantastiske viner.
Selvsagt får vi noen røverhistorier servert her inne også!
Tre fornøyde karer! Fornøyd med seg selv, selskapet sitt og Brimi! ;)
Glade gutter! Det er en fryd å få servert slik mat når man selv vanligvis står bak grytene!

Takk til Vianvang, Arne Brimi og hele hans stab!
Hvis du lurer på om jeg likte det, her kommer konklusjonen:

Det er så gjennomført!
Stilen er unik!
Håndtverk på sitt beste!
Samarbeidet lyser!
Personlighetene er så gode!
Arne Brimi er en ener!

Jeg skal tilbake! Bli med!

2 kommentarer:

  1. Jeg er med! Gleder meg allerede ;-)

    SvarSlett
  2. Jeg vil bare takke for et fantastisk matkurs på Vianvang og et hyggelig opphold på Brimi Fjellstugu, Det har vært en unik smaksopplevelse med mange spennende smaker og en inspirasjon til og lage nye retter med nye smaker. Både Vianvang og Brimi Fjellestugu har en fantastisk atmosfære som blir forsterket av et utrolig hyggelig vertskap. Her følte jeg meg hjemme �� Det blir ikke siste gang jeg er med på dette!

    SvarSlett